Vanmiddag is het eindelijk zover! Na maanden repeteren is de grote première van de Broadway-musical Anastasia in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Voor Stage Entertainment-directeur Albert Verlinde een spannend moment. "Nu moet iedereen laten zien wat ze kunnen."Premières zijn voor Verlinde, die eerder ook Mamma Mia! en The Lion King produceerde, niet nieuw. Gespannen is hij wel. "Het is toch een soort sportwedstrijd waarin het allemaal moet gebeuren", legt Albert uit. "De training kan goed zijn, maar er is maar één moment dat de jury erbij zit." Volgens hem is dit het moment waarop iedereen, zowel de cast als de crew, moet presteren op de toppen van zijn kunnen. "Het allerbeste laten zien wat er in je zit. Maar ook weer niet overdreven." Grappend: "Het moet niet zo zijn dat je de show steelt."Bang dat op het moment suprême dingen mis gaan, is de theatermaker niet. "Het ergste dat er mis kan gaan is dat iemand een zin vergeet, dat er technisch iets mis gaat of dat het decor niet draait, maar dat is te overzien", relativeert de 58-jarige Verlinde. Voordat het allemaal begint, heeft Albert ook altijd een speciaal ‘ritueel’ voorafgaand aan een première. "De cast spreekt hun kreet uit en ik hou een toespraak. En daarna stuur ik iedereen op tijd naar zijn of haar kleedkamer zodat ze nog even hun rust kunnen pakken." Voor hem zit er dan nog maar een ding op. "Ik kan dan alleen nog maar in de zaal gaan zitten en hopen dat alles goed gaat."Anastasia vertelt het levensverhaal van de laatste Russische tsarendochter Anya Romanov, die de moord op de tsaar en zijn gezin overleeft. Anya, vertolkt door Tessa Sunniva van Tol, groeit op als wees en gaat op zoek naar haar familiegeschiedenis. Op de hielen gezeten door de meedogenloze Sovjet-officier Gleb (gespeeld door René van Kooten) vlucht Anya naar Parijs en valt ze voor Dmitry (een rol van Milan van Waardenburg).