Sterren

Chinese missie ADE en festival met Nederlandse dj's uitgesteld

Een handelsmissie naar China van de Nederlandse dance-industrie wordt uitgesteld als gevolg van de uitbraak van het nieuwe coronavirus. Ook het bijbehorende Charming Eastern Awakening Festival in Chengdu met optredens van Martin Garrix, Sam Feldt en Dimitri Vegas & Like Mike kan op 18 en 19 april geen doorgang vinden.

“We zoeken een nieuwe datum in overleg met de lokale autoriteiten”, zegt directeur Paul Neuteboom van Brotherhood Music, mede-organisator van de Chengu International Electronic Music Conference. Tijdens de conferentie zouden er toespraken zijn van ADE-directeur Meindert Kennis en Bas Reeders, projectcoƶrdinator pop, dance en urban bij Dutch Music Export. Ook in Shanghai en Beijing stonden ontmoetingen gepland met kopstukken uit de Chinese muziekindustrie.

De conferentie was bedoeld als openingsactiviteit van het nieuwe CEA Festival in het Joy Park in Chengdu waar drie podia moesten komen. Op dit festival zouden zestig dj’s van over de hele wereld optreden, onder wie ook de Nederlandse dj’s Julian Jordan, Sefa en het dj-duo Yellow Claw.

Kaartverkoop

Organisator Brotherhood Music verwachtte 20.000 bezoekers op het festival. De kaartverkoop is stilgelegd, zegt Neuteboom, die met zijn bedrijf een belangrijkste speler in China is op het gebied van festivalorganisatie en artiestenmanagement. In totaal heeft Brotherhood Music al meer dan dertig festivals in China georganiseerd.

“Het is geen leuke tijd”, zegt Neuteboom. “Maar ik sta versteld van de daadkracht en veerkracht in China. Er wordt hard gewerkt het virus onder controle te krijgen. April komt te vroeg, maar onze Chinese partners willen de conferentie en het festival niet te ver naar achteren uitstellen. Voor ons staat veiligheid op nummer 1. We zoeken een nieuwe datum en doen dat in nauw overleg met de artiesten, partners en de Chinese autoriteiten.”

Als alternatief vermaak voor de Chinezen organiseert Brotherhood Music nu shows via livestreams. Neuteboom: “Er zijn momenteel geen evenementen of festivals in China en de clubs zijn dicht. De miljoenen Chinezen bouwen nu thuis maar een feestje. In ons kantoor in China hebben we de meetingruimte omgebouwd tot een livestream videohok waar onze artiesten soms aangevuld met internationale artiesten samenwerken. De 4 of 5 uur durende livestreams trekken dagelijks twee tot drie miljoen Chinese kijkers. Artiesten roepen op donaties te doen, die komen ten bate van de bestrijding van het virus.”