Directeur Albert Verlinde van Stage Entertainment Nederland is ver gevorderd met het ontwikkelen van een protocol om in grote theaters toch een paar honderd mensen in de zaal toe te laten. Dat vertelde hij vrijdag in een interview met Radio Oranje / Troost TV."We gaan bijvoorbeeld bij het Circustheater meerdere ingangen creëren", legde hij uit. "We gebruiken nu één grote ingang, maar we gaan meer naar de situatie in Londen of New York, waar veel verschillende deuren worden gebruikt." In de zaal zelf wordt er steeds een rij leeg gelaten, om de anderhalve meter afstand tussen de mensen in het publiek te waarborgen. "En tussen de gezelschappen komen plastic schotjes, zodat je een beetje in je eigen skybox zit", aldus Verlinde.Stage Entertainment heeft tests gedaan met deze manier van publiek indelen en dit werkt, volgens Verlinde. "Het laatste probleem is de ruimte die je creëert voor de acteurs achter de schermen. Iedereen moet genoeg plek hebben voor het omkleden of de changementen", stelt hij. Sowieso komt er een gat van zeker twee meter tussen het podium en het publiek.Oplossingen op maatStage, waarvan grote producties als Anastasia, Lazarus en Tina Turner zijn stilgelegd, heeft de laatste dagen intensief contact met topambtenaren van Economische Zaken over de plannen. "Het probleem met theaters is dat zelfs als we voor een kwart bezet zijn, dat er 300, 400 mensen langere tijd met z’n allen in een ruimte zitten. Daarom is EZ wat huiverig, want nog nergens anders worden op dit moment zoveel mensen langere tijd samen gezet." Een ander dilemma is dat elk theater anders is, beklemtoont Verlinde. "Je moet echt oplossingen op maat zoeken."De producent probeert de moed erin te houden. "Als ik al de moed laat zakken, hoe moeten we dan het bedrijf met z’n 450 werknemers erdoorheen slepen?" Verlinde heeft tijdens de coronacrisis veel contact met Onno Hoes, van wie hij gescheiden leeft, maar met wie hij nog wel getrouwd is. "Verder heb ik een hond die mij heel goed aanvoelt."