Arjen Lubach heeft zondagavond in zijn programma Zondag Met Lubach keihard uitgehaald naar het socialemediamerk RUMAG. Volgens de presentator probeert het Nederlandse bedrijf een slaatje te slaan uit deze coronacrisis...Zo verkoopt RUMAG momenteel T-shirts, waarbij eengedeelte van de opbrengst naar het Rode Kruis gaat. In samenwerking met Chantal Janzen en haar mediamerk &C worden er T-shirts verkocht met de tekst: 'ik.geloof.in.jou.en.mij'. Deze actie werd gestart nadat de presentatrice een emotionele versie van het nummer 'Avond' van Boudewijn de Groot ter gehoren bracht. Het T-shirt kost 15 euro, waarvan 10 euro naar het goede doel gaat.Alleen zit er een addertje onder het gras wanneer je er eentje wil afrekenen. Want dan blijkt dat het T-shirt 15 euro kost en de 10 euro voor het Rode Kruis, bij afrekenen, er nog bijkomt. Ook de verzendkosten liggen veel hoger dan dat zij normaal rekenen. Het zakenblad Quote rekende hierdoor afgelopen week uit dat de winst voor RUMAG zo rond de 35.000 en 55.000 euro zal liggen. Inmiddels is er op de website van het merk te lezen dat de actie is afgelopen.Dat is niet het enige waar Arjen over valt. In de uitzending van Lubach was te zien dat het bedrijf voornamelijk geld verdiend met teksten die helemaal niet bedacht zijn door hen, maar vaak simpelweg zijn vertaald vanuit het Engels. Ook de 'Wijnen, Wijnen, Wijnen' uitspraak van Martien Meiland werd door het bedrijf veelvuldig gebruikt. Dit allemaal ontkent het bedrijf dan ook niet maar schaalt dit in het 'grijze gebied' van wat juridisch wel en niet mag. Deze opmerking van eigenaar Thijs van der Heide van het merk valt Arjen daarom ook verkeerd: "Dat je nog niet gepakt bent, betekent niet dat het mag. En leuk dat je er juridisch mee wegkomt, maar het is nog steeds super triest.", aldus Lubach.RUMAG ligt naast deze kwestie ook onder vuur doordat ze afgelopen week veel kritiek ontvingen nadat ze mondkapjes met corona-teksten op hun website verkochten. Teksten zoals 'mondkappen nou', 'coronalijer' en 'krijg de corona' waren te lezen op de mondkapjes.Arjen is nu een tegenactie gestart: "Wil je toch geld geven aan het Rode Kruis en niet hoeven rondlopen met T-shirts van het triestste merk van de huidige eeuw? Dan weet ik wel iets beters". Op hun website zijn nu T-shirt te koop met de 'ik,geloof,in,jou,en,mij'-tekst. Alleen niet met puntjes maar met komma'sRUMAG reageerde kort na de uitzending op Instagram met een foto met de tekst: 'Zondag.Met.RUMAG'. De reacties onder het kiekje zijn zeker niet mals. "Of je verontschuldigt je gewoon voor je geldhongerige praktijken gedurende een pandemie? Schijtbedrijf", "Like = Ontvolgen dit account massaal" en "Oplichters!", is een kleine greep uit de negatieve reacties.https://www.instagram.com/p/B-VQ8UVAuAn/Inmiddels heeft RUMAG in een officieel statement laten weten voornamelijk geschrokken is van het item in Zondag Met Lubach. "Gisteren is een kwartier publieke zendtijd bij Lubach aan RUMAG besteed. We schrokken van de inhoud. Maar nog meer van het feit dat een veelkoppige redactie nooit de moeite heeft genomen hun claims bij RUMAG te checken. Want we herkennen ons absoluut niet in wat wordt beweerd.Bovenal willen we benadrukken dat in deze kwetsbare tijd, onze aandacht vooral uitgaat naar de Corona slachtoffers en de mensen die onze samenleving draaiende houden.", valt er te lezen op de website van het grote socialemediamerk.