
BN'ers
8 okt 2025, 09:22 - Update: 8 okt 2025, 10:01
Joop van den Ende roept opnieuw in paginagrote krantenadvertenties op tot bescherming van de Nederlandse media. De producent pleit daarin voor het behoud van het omroepbestel en stelt dat commerciële zenders "eveneens meer slagkracht verdienen".
Hij plaatste in februari advertenties waarin hij de politiek opriep om Nederlandse media "te beschermen tegen de manipulatie van Amerikaanse techgiganten". In zijn nieuwe advertentie noemt hij de Verenigde Staten "een afschrikwekkend voorbeeld van hoe het niet moet".
Censuur
"In de VS zien we hoe een president mediabedrijven onder druk zet door te dreigen om vergunningen en fusiedeals te blokkeren. Het gevolg: censuur", aldus de 83-jarige producent, die daarbij een vergelijking trekt met het verkiezingsprogramma van de PVV.
Hij noemt Nederland gezegend met een meerstemmig omroepbestel, waarin hij ruimte ziet voor reclame-inkomsten, zij het tot een maximum. Net als in zijn vorige advertentie hekelt hij "politiek getreuzel" dat de fusie tussen DPG en RTL zou hebben vertraagd en roept hij Den Haag op "taal, kunst, cultuur en vrije meningsuiting" te beschermen.
"Stop met populistische kletspraat en werk aan een toekomstvisie waarmee Nederland weerstand kan bieden aan de overmacht van mediabedrijven uit Amerika én China."

Foto advertentie: AD
'Wereld die razendsnel verandert'
In de paginagrote advertentie in NRC van afgelopen februari sprak Joop van "alarmfase één" nu president Donald Trump in het Witte Huis de steun van de topmannen van bedrijven als Meta, Amazon en X heeft, die met hun platforms "manipuleren en misbruiken".
Hij schreef over een "wereld die razendsnel verandert" en waarschuwde dus voor techbedrijven en landen als China en Rusland die proberen "de stabiliteit in Europa te ondermijnen".
Hij vraagt zich af wat "de Nederlandse overheid doet om burgers te beschermen tegen deze aanval op onze waarden. In plaats van extra geld vrij te maken, bezuinigt zij andermaal op de publieke omroep, de organisatie die de opdracht heeft onafhankelijke journalistiek, amusement en cultuur voor een breed publiek beschikbaar te maken".
Lees hieronder verder...

De producent hekelt "geklaag vanuit Den Haag" over de publieke omroep, die volgens hem goed functioneert. Het bestel "dient te worden beschermd zodat journalisten in staat blijven hun controlerende werk te doen", aldus Joop.
Overnameplannen DPG Media
De mediamagnaat sprak zich dus ook uit over de overname van RTL Nederland door uitgeverij DPG Media. Een bezwaar daartegen dat de krantenuitgever te dominant zou worden in de Nederlandse markt is volgens hem "hopeloos achterhaald" in een markt die "allang mondiaal is". De overname is volgens hem juist een "unieke kans om met een Nederlandstalig bedrijf eindelijk een vuist te maken tegen de Amerikaanse overheersing".
"Een keuze voor een gezonde publieke omroep, vitale commerciële zenders en een sterke dagbladencultuur is een keuze voor een beschaafd land", besloot hij zijn oproep.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.