
BN'ers
Vandaag, 19:43
Orgel Joke is zichtbaar geraakt door de kritiek die ze krijgt nadat haar geplande optreden bij de FIFA toch niet doorgaat. De bekende organiste zou optreden rondom een wedstrijd van Oranje, maar kreeg op het laatste moment te horen dat het feest niet doorgaat.
En dat terwijl alles al geregeld was. "Mijn koffers stonden al klaar", vertelt Joke. "Eigenlijk was alles geregeld. Mijn spoedpaspoort was geregeld." Toch kwam er plots een telefoontje met slecht nieuws: het optreden gaat helaas niet door.
Volgens Joke heeft de FIFA geen duidelijke verklaring gegeven voor het afblazen van het optreden. "Het is gissen naar de reden", zegt ze. Het vermoeden is dat er voor ieder deelnemend land een artiest geregeld moest worden en dat dit uiteindelijk niet rond is gekomen. "Dat is wat we denken."
Voor Joke is het extra wrang, omdat er de afgelopen tijd veel aandacht was voor haar mogelijke FIFA-optreden. Eerder zou ze al bij de wedstrijd tegen Zweden optreden, nadat ze zich met haar muziek in de kijker had gespeeld bij de wereldvoetbalbond. Dat ging toen niet door omdat ze niet op tijd herstelde van een val op haar balkon, waardoor haar arm in een mitella moest.
Nu het opnieuw niet doorgaat, krijgt Joke ook vervelende reacties. "Iedereen heeft erover gesproken en ik heb ervoor in de krant gestaan. En als het dan niet doorgaat, lijkt het net alsof ik in the picture wil staan. Maar dat is het echt niet."
Vooral de suggestie dat ze het verhaal zou hebben verzonnen, komt hard binnen. "Ik krijg nu ook wel negatieve berichten van: volgens mij is het helemaal niet waar en volgens mij wordt het verzonnen. En dat doet me pijn, want het is natuurlijk niet zo."
Toch is de kans nog niet helemaal verkeken. Als Oranje van Marokko wint, gaat de FIFA zich inzetten om Orgel Joke alsnog te laten optreden bij de volgende wedstrijd. Joke bereidt zich daar in ieder geval goed op voor, al heeft ze nog altijd last van haar hand na haar val.
"Ik voel die vingers, die zijn nog niet jofel", vertelt ze. "Ze waren natuurlijk ook al krom, maar ze zijn nu ook wat stijver. Dus ik doe heel de dag door oefeningen." Kortom, we zijn nog lang niet af van Joke!