Terug
Nieuws
24 dec 2019, 22:46
3FM is blij dat de tweede editie van Serious Request: The Lifeline het beter heeft gedaan dan de eerste editie. De radiozender ziet op verschillende vlakken groei, zegt zendermanager Sharid Alles.
"Vorig jaar hebben we een compleet nieuw concept heel snel uit de grond gestampt", zegt Alles tegen BuzzE over The Lifeline, waarvoor de dj's van 3FM te voet door Nederland trekken. "Het was een race tegen de klok, maar we zagen al meteen dat we er zoveel meer van kunnen maken. Dit jaar hebben we enorm goede stappen gezet. Het aantal plaataanvragen is verdubbeld, ruim 1600 mensen hebben meegedaan aan de sponsorloop die dit jaar nieuw was en bijna 15.000 bezoekers hebben de 26 chequepoints bezocht."
En het eindbedrag ligt hoger dan dat van vorig jaar. Toen stond de teller op kerstavond op 1,3 miljoen euro, dit jaar werd ruim 1,4 miljoen euro opgehaald. "Natuurlijk, hoe meer geld hoe beter. Maar de groei zat in meer dingen. Dat geeft de potentie van de actie aan."
Jaloezie
3FM hoopt de stijgende lijn vast te kunnen houden voor de derde editie van The Lifeline. "We hebben nu al ideeën over hoe het nog beter, nog mooier en nog dichterbij het publiek kan. We willen er nog meer een actie van maken waar iedereen naar kijkt aan het einde van het jaar." Voor een groter bereik is tijd nodig, stelt Alles. "Het Glazen Huis was ook niet meteen een succes. Dat vergeet iedereen, iedereen denkt altijd aan de kolkende massa's die de laatste jaren rond het huis stonden. Maar ook dat was niet zo groot in het begin, een concept heeft tijd nodig om te groeien."
Naar de Vlaamse collega's, waar de eindejaarsactie van de VRT dit jaar een recordbedrag van 17,5 miljoen opleverde, kijkt Alles niet met jaloezie. "De actie van de Belgen is niet meer te vergelijken met onze actie. Daar mag het publiek geld inzamelen voor een doel naar keuze, dan kan ook de konijnenopvang om de hoek zijn. Wij maken heel bewust de keuze om ons aan één doel te committeren, dit jaar mensenhandel. Ik snap dat het voor een heleboel mensen minder aantrekkelijk is om aan ons te doneren dan aan een doel naar keuze."
3FM heeft dan ook niet de ambitie om onze zuiderburen achterna te gaan. "Die kant willen we niet op. Het gaat niet om de hoeveelheid geld of hoe hard we scoren, we willen iets doen waar we in geloven. Het doel van dit jaar, wat een wereldwijd drama is waar maar weinig over bekend is, is iets waar heel 3FM keihard in geloofde en waar heel hard voor is gewerkt."
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.