
Nieuws
10 dec 2019, 22:26
Facebook heeft in Nederland de mogelijkheid geïntroduceerd om misleidende advertenties te rapporteren. Met een speciaal formulier kunnen gebruikers het voortaan aangeven als ze een advertentie niet vertrouwen. In Australië, Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië kon dat al langer.
Er is al langere tijd kritiek op hoe Facebook omgaat met het bestrijden van nepadvertenties. Critici vinden dat het bedrijf te weinig doet tegen bijvoorbeeld zogenoemde bitcoin-advertenties. Daarbij wordt de beeltenis van bekende Nederlanders gebruikt om mensen geld afhandig te maken.
John de Mol begon een rechtszaak tegen Facebook om een einde te maken aan advertenties waar zijn naam voor wordt misbruikt. De rechter gaf De Mol gelijk en verplichtte Facebook om maatregelen te nemen. Het bedrijf is in hoger beroep gegaan tegen die uitspraak.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.