Volg Shownieuws
Meer kijkers geven voorkeur aan Publieke Omroep

Meer kijkers geven voorkeur aan Publieke Omroep

Nieuws

26 mei 2020, 08:33

Link gekopieerd

De Nederlandse kijker lijkt de NPO vaker te kunnen vinden. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek van GfK naar de kijkersvoorkeur dat jaarlijks wordt uitgevoerd. Het percentage mensen dat een voorkeur aangeeft voor het aanbod van de Publieke Omroep is gestegen naar 37%. In 2019 was dat nog 32%.

Van de ondervraagden geeft 29 procent de voorkeur aan een commerciële zender. Een op de drie kijkers heeft geen voorkeur of weet niet wat de voorkeur is.

Ook de waarderings-, kijk-, en luistercijfers van het NPO-aanbod zijn hoog. Die cijfers lijken verband te houden met de coronacrisis. In de eerste weken van de coronacrisis steeg de gemiddelde kijktijd per dag fors.

Nieuwsprogramma's

Nieuwsprogramma's, actualiteitenprogramma's en talkshows trokken de afgelopen maanden een groot publiek. Vooral het aantal jonge kijkers dat afstemt op informatieve programma's van de NPO nam toe. Onder kijkers van 6 tot 12 jaar, van 13-19 jaar en van 20 tot 34 jaar was een grote toename te zien in het gemiddelde weekbereik.

De NPO doet het ook online goed. Met gemiddeld 2,5 miljoen gebruikers per week online is het gratis beschikbare NPO Start het meest gebruikte Nederlandse ondemandplatform.

Ontvang onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol entertainmentnieuws, juicy verhalen en exclusieve beelden.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.