Volg Shownieuws

BN'ers op vingers getikt voor reclame-inkomsten op social media

Nieuws

27 aug 2019, 08:02

Link gekopieerd

Populaire vloggers en influencers lijken de regels voor reclame niet zo serieus te nemen. Vaak delen ze niet met hun vele volgers of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes over hun dagelijks leven, terwijl de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing dat wel voorschrijft.

Het FD stelt na onderzoek onder tientallen bekende Nederlandse vloggers, influencers en bedrijven die de vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden, dat zeker vier grote bedrijven in Nederland sluikreclame maakten via vloggers. Zo geeft Opel Jamie Li korting op een leaseauto in ruil voor aandacht en vliegt Corendon Anna Nooshin naar Griekenland. Ook kledingmerk NA-KD en Marktplaats zetten vloggers in om hun merk onder de aandacht te brengen.

Door niet duidelijk te zijn over sponsoring verworden de boodschappen tot sluikreclame, schrijft de krant. Dat is niet bij wet verboden, maar wordt wel gezien als maatschappelijk ongewenst. De Stichting Reclame Code lanceert dinsdag een campagne voor duidelijk herkenbare marketing van influencers.

https://www.instagram.com/p/BzbT4gTBNgL/

Ontvang onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol entertainmentnieuws, juicy verhalen en exclusieve beelden.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.