Terug
Nieuws
11 mei 2020, 14:38
Twee organisaties die artiesten uit het Verenigd Koninkrijk vertegenwoordigen zijn maandag een campagne begonnen om artiesten meer inkomsten te bezorgen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de fees die streamingdiensten betalen aan artiesten te verhogen.
De Keep Music Alive-campagne wil dat er oplossingen komen voor de problemen die de lockdown voor muzikanten heeft veroorzaakt. Optredens zijn een vitale bron van inkomsten voor artiesten, maar door de coronacrisis is optreden niet mogelijk. De betalingen van streamingdiensten als Deezer en Spotify zijn te marginaal om het enorme gat in het inkomen van artiesten op te vullen. De bedragen die artiesten met het streamen van hun songs verdienen zijn volgens Keep Music Alive "jammerlijk ontoereikend".
Spotify betaalt artiesten en liedjesschrijvers maar een paar cent voor een gestreamde track. Het leeuwendeel van het geld gaat naar de grote platenmaatschappijen Universal, Sony en Warner Music. De platenlabels hebben in de achterliggende jaren niets aan hun verdienmodel voor artiesten gedaan. De beloningen zijn nog grotendeels gebaseerd op een systeem dat is bedacht toen labels veel kosten maakten vanwege de productie van geluidsdragers, zoals lp’s of cd's. Nu die kosten veel lager uitvallen omdat er meer verdiend wordt met streamen, houden de labels toch het grootste deel van het geld dat wordt gegenereerd door verkoop- en streamingsites. Juist nu acht Keep Music Alive de tijd rijp om het hele verdienmodel in de muziekindustrie te veranderen.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.