Terug
Nieuws
3 apr 2020, 19:20
Thijs van der Heide, de topman van platform Rumag, legt per direct zijn functie neer. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend. Het aftreden komt vlak nadat het sociale mediaplatform in opspraak raakte door de verkoop van een omstreden 'corona-kledinglijn'.
Rumag heeft Ferdi Buijsrogge aangesteld als opvolger van Van der Heide. Het nieuwe bestuur van Rumag vindt dat het bedrijf "behoorlijk tekort is geschoten".
Wijnen, wijnen, wijnen
Rumag stopte al met het verkopen van T-shirts, truien en andere kleding met daarop de gevleugelde spreuk "wijnen, wijnen, wijnen" van de beroemde SBS6-familie Meiland. Dit werd vrijdagmiddag bekend. De items zijn in tegenstelling tot eerder deze week niet meer terug te vinden in de webshop.
Het lijkt erop dat Rumag de collectie uit voorzorg uit de handel heeft gehaald nadat eerder SLAM-dj Bram Krikke met juridische stappen had gedreigd over shirts met daarop de tekst "joe joe". Krikke registreerde zijn vaste kreet als intellectueel eigendom waardoor deze niet door derden misbruikt mogen worden. Rumag besloot daarop alle kleding met die quote uit de webshop te halen.
Het op social media populaire Rumag kreeg afgelopen week felle kritiek na een item in het programma Zondag met Lubach. Het bedrijf werd ervan beschuldigd winst te maken op een benefietactie waarin 'coronakleding' verkocht werd en omdat het citaten overneemt van anderen. Rumag claimde eerder dat het overnemen van andermans quotes "grijs gebied" is.
Een woordvoerder van de familie Meiland laat desgevraagd weten dat er recent geen contact is geweest met Rumag. Het bedrijf zelf was niet direct bereikbaar voor commentaar.
Wenskaartenproducent Hallmark liet eerder vrijdag weten de samenwerking met Rumag tijdelijk op te schorten.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.