Terug

Volg Shownieuws

'Eén groot probleem voor Lubach', Maan lijkt uitzondering

Spraakmakend

15 apr 2025, 11:04

Link gekopieerd

De eerste aflevering van Arjen Lubach sinds zijn overstap naar RTL werd nog heel erg goed ontvangen (zie video), maar daarna werden de kijkcijfers een stuk minder en de kritiek nam toe. Volgens mediadeskundige Victor Vlam komt dat (groten)deels door het inzetten van gasten in de show, al vormde zangeres Maan de Steenwinkel een positieve uitzondering (850.000 kijkers, marktaandeel van 32,2%).

Kijkcijferexpert Tina Nijkamp meldde onlangs al in een analyse dat er enorm veel mensen direct weg zappen zodra er een gast wordt aangekondigd. Onder meer op het optreden van Stephanie Louwrier, die samen met Arjen onder meer in een citroen en in een stuk gember ging happen, zorgde voor veel kritiek. Toch blijft Arjen gasten inzetten. Waarom eigenlijk? "Er is een reden waarom dat best wel lastig is en dat komt omdat die gast toch al snel makkelijke opvulling is van de zendtijd", reageert Victor in zijn podcast De Communicado's. "Lubach maakt per week vier afleveringen van dertig minuten en dat is 120 minuten televisie per week."

Gasten zijn twee keer per week in totaal zo'n twintig minuten te zien in Lubach, somt Victor verder op. "Dus dat is in totaal 20 minuten. Dat betekent dat in totaal een zesde van de zendtijd gevuld wordt door blokjes met gasten. En die totaal 20 minuten is veel makkelijker te produceren dan het produceren van een comedyblok." Vaak betreft het komedianten die weinig met de actualiteit van doen hebben. "Dus je kunt deze mensen lang van tevoren vastleggen, dat maakt het heel erg makkelijk. Je hoeft niet dagelijks te kijken wie er in het nieuws is, wie je gaat uitnodigen en wie wel wil en wie niet. Nee, je kunt gewoon aan het begin van het seizoen veel mensen vastleggen."

Tekst gaat verder onder de video.

Arjen Lubach stopt met De Avondshow en vertrekt bij VPRO
3:23

Arjen Lubach stopt met De Avondshow en vertrekt bij VPRO

Onvrede RTL?

Daar hoeft dan maar één redacteur op gezet te worden. "Maar als je de gasten schrapt, ga je iets schrappen wat heel weinig mankracht kost en dan moet je het vervangen door een comedyblok wat juist héél veel mankracht vergt." Collega Lars Duursma vindt het echter geen goede argumentatie. "Een van de argumenten die juist gebruikt werd bij de overstap naar RTL (zie video hierboven), is dat er meer mogelijk was en de redactie groter kon worden. Ik vind dit na de overstap naar RTL eigenlijk niet zo’n goed argument meer."

En de bazen van RTL zullen er ook niet mee kunnen leven, denkt Lars. "Ik denk dat ze daar bij de RTL-directie ook niet op zitten te wachten. Stephanie Louwrier: ik heb geen idee wie dat is. Het was ook geen goed onderdeel, hè, ze gingen een gember en een citroen eten. Ik vond het vrij gênant om te zien eerlijk gezegd."

Richard Groenendijk als gast scoorde wel een stukje beter. "Ik denk dus dat het werkelijke probleem is dat ze gasten hebben gekozen die veel te obscuur zijn. Die Arjen en zijn team hilarisch vinden, maar de rest van de wereld denkt: ik vind het niet per se leuke mensen." Victor vindt dan ook dat het selecteren van gasten anders moet. "Ik denk dat dat uiteindelijk gaat gebeuren. Dat betekent dus dat je daar uiteindelijk in plaats van Micha Wertheim een Tijl Beckand gaat zien. Ik vermoed dat ze die keuze wel gaan maken. Dat zal vermoedelijk het verlies qua kijkers beperken."

Eerder reageerde Lubach-gezicht Soumaya Ahouaoui al op de kritiek (tekst gaat verder onder de video):

Soumaya Ahouaoui reageert op kritiek Lubach
1:50

Soumaya Ahouaoui reageert op kritiek Lubach

Johan Derksen

Arjen klaagde op zijn eigen YouTube-kanaal recent over het reclameblok in zijn RTL 4-programma, maar dat schoot Johan Derksen in het verkeerde keelgat. "Ik heb me ontzettend aan die Lubach gestoord. Dat is zo’n zelfbenoemde kunstenaar die z’n zakken komt vullen bij RTL en vervolgens gaat klagen over de reclameblokken. Wij zijn ook naar Talpa gegaan om onze zakken te vullen, maar wij klagen niet over de reclameblokken – dáár worden we van betaald. Bij de NPO betaalt de belastingbetaler", zei Johan (zie video hieronder).

'Als Lubach bij RTL z’n zakken wil vullen, moet hij niet gaan zeiken over reclameblokken'
2:01

'Als Lubach bij RTL z’n zakken wil vullen, moet hij niet gaan zeiken over reclameblokken'

Foto: RTL.

Ontvang onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol entertainmentnieuws, juicy verhalen en exclusieve beelden.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.