Terug
Spraakmakend
21 juli 2025, 19:50
De jaarlijkse uitreiking van de Gouden Kalveren – dé filmprijzen van Nederland – is dit jaar onderwerp van flinke discussie. De veelbesproken Netflix-film iHostage, met wereldwijd 58 miljoen kijkers, is niet geselecteerd voor deelname aan de competitie van het Nederlands Film Festival (NFF). Dat meldt De Telegraaf.
De film werd ondanks het enorme succes (zie video bovenaan) geweigerd voor zowel de hoofdcompetitie als de publieksprijs. Opvallend is dat de wél geselecteerde film The Dadchelor slechts 3000 bioscoopbezoekers trok en negatieve recensies kreeg, maar toch een plek in de competitie kreeg. Regisseur van deze film, Jon Karthaus, zit zelf in de selectiecommissie.
Jon Karthaus
Volgens Jon is alles volgens de regels verlopen: “Het was de eerste vraag die ik stelde toen ik gevraagd werd voor de commissie: ik heb ook een film uitgebracht in die periode, hoe gaan we daarmee om? (…) Nu moest ik altijd de kamer verlaten als het over mijn film ging, en ik mocht er vanzelfsprekend niet op stemmen.”
Festivaldirecteur Ido Abram sluit zich daarbij aan: “We zijn een kleine industrie, dus het is onmogelijk om alleen maar mensen in de commissie te hebben die niets met de films van doen hebben. Maar het is echt eerlijk gegaan, anders had ik mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken.”
Onhandig signaal
Toch is er kritiek. iHostage-regisseur Bobby Boermans noemt het “een onhandig signaal richting het publiek.” Hij benadrukt dat het kijkgedrag van het publiek verandert en dat populaire streamingfilms niet langer genegeerd kunnen worden: “De opkomst van succesvolle Nederlandstalige streaming-publieksfilms is een ontwikkeling die zich vaker zal aandienen.”
De film zou volgens de organisatie niet in aanmerking voor de publieksprijs komen omdat de film niet in de bioscoop draaide. Festivaldirecteur Ido Abram erkent dat dit een probleem is: “Daar koop je nu als maker niks voor, dat snap ik ook heel goed.”
Gijzeling
De film van regisseur Bobby Boermans gaat over de gijzeling die in 2022 plaatsvond in de Apple Store aan het Leidseplein in Amsterdam (zie video hierboven). "Dat er wereldwijd 58 miljoen mensen naar deze film zouden kijken had ik echt nooit durven dromen", reageerde hij daarop bij Netflix. "Het bewijst dat een spannend lokaal verhaal grenzen kan overstijgen. Het succes van de film opent deuren en geeft mij en het hele team een enorme boost om Nederlandstalige producties nog verder de wereld over te brengen."
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.