
BN'ers
Vandaag, 15:26
RTL Tonight is inmiddels van de buis en dus schroomt Albert Verlinde niet langer voor het geven van een ongezouten mening over zijn voormalige collega's in de talkshow. Op BNR Radio in The Friday Move is hij openhartig en goudeerlijk.
Over het floppen van RTL Tonight opent Albert: "Ik merk ook dat als je zegt dat de kijkcijfers je niet interesseren, dat iedereen zegt: 'Wat een hooghartigheid is dit', en als je zegt dat je het je aantrekt, dan zeggen ze: 'Wat een aanstellerij. Alsof er niks anders belangrijks is in de wereld'."
Albert benadrukt dat hij SBS niet puur vanwege de poen inruilde voor RTL. "Nee, nee. Natuurlijk, als je een stuiver ziet liggen, dan raap je hem op. Natuurlijk was het ook leuk dat er geld bij kwam kijken, maar de eerste impuls was: ik vind het leuk om te doen."
"Je wil ook het andere geluid laten horen. Dat was ook de reden waarom Peter van der Vorst zei: 'Ik wil graag dat je er bij komt', want ze wilden het andere geluid. RTL is over het algemeen heel erg grachtengordel. Dat ben ik niet. Ik woon wel in Amsterdam, maar ik blijf wel de gezonde provinciaal."
Al merkte de succesvolle theaterproducent ook: "Op het moment dat je de enige stem in het geheel bent, dan ga je jezelf bijna overschreeuwen omdat je discussie wil hebben. Je zag over het algemeen dat de mensen op tafel daar niet op zaten te wachten."
Lees verder na de video...

Saskia Belleman en Michiel Vos waren volgens Albert uitzonderingen. "Saskia is natuurlijk wereldklasse. Maar je zag ook dat sommigen dachten: zeg, ik zit hier voor mijn spreekbeurt, vind je het heel erg dat ik even doorga nu?" Over Lale Gül is hij kritischer. "De ene komt wat beter over dan de ander. Lale is natuurlijk best ingewikkeld, moet ik eerlijk zeggen. Ze neemt zichzelf ook wel zó serieus. Dat heeft Josine ook een beetje. Dat zou ik de nieuwe generatie wel mee willen geven: neem jezelf iets minder serieus. Dat vind ik echt les nummer één."
De laatste weken haalt Lale regelmatig uit naar mensen die kritisch op haar zijn, zoals ook in de video hierboven te zien is. "Ik begrijp het echt niet. Natuurlijk moet je het programma serieus nemen en het nieuws in de gaten houden, maar ik zeg altijd: op het moment dat je de studio binnenloopt moet je dat allemaal laten zitten, want wat leuk is en belangrijk is onthoud je wel, maar ga verder gewoon zitten en laat het gebeuren."
Het grote rouleren in duiders vond Albert niet prettig werken. "Ik dacht soms echt 's morgens: wie zit er vanavond nou weer? Je wil ook wel wat opbouwen met elkaar...", aldus Albert tot slot.
Onlangs in Shownieuws was Guido den Aantrekker nog erg kritisch op Albert vanwege diens terugkeer bij SBS (Vandaag Inside):
