
BN'ers
Vandaag, 20:01
Rafael van der Vaart kwam eerder deze maand onder vuur te liggen na een 'racistische grap' over de voetballers van Japan. De oud-international stelde dat het 'lastig is om hen te dekken, omdat ze allemaal zo op elkaar lijken'.
Mischa Blok, die zelf Aziatische roots heeft, vindt het een storm in een glas water. "Heel veel Aziaten lijken ook wel op elkaar. Als ik in Zuid-Korea ben… Moet je voorstellen: dan ben ik met familie op een druk vliegveld bijvoorbeeld en we zijn elkaar cóntinu kwijt", zegt Mischa in The Friday Move, op BNR Radio.
"Iedereen heeft zwart haar, iedereen is even groot, iedereen heeft bruine ogen en een beetje dezelfde bouw. Dan wordt er gezegd dat Aziaten dat ook vinden van westerlingen, maar kijk eens om je heen: er is zóveel variatie. Je hebt blond haar, je hebt bruin haar."
In het verleden zei Mischa ook eens iets over het uiterlijk van Aziaten, ook zij werd bedolven onder negatieve reacties destijds. "Dan krijg je haat uit je eigen gemeenschap en dan ben ik de fascist. Daar ben ik wel een beetje klaar mee. Bij alles wat je zegt, ben je een fascist."
Overigens heeft Rafael al 'sorry' gezegd: "Ik begrijp dat sommige mensen mijn woorden kwetsend vonden. Dat betreur ik oprecht. Als ik hiermee mensen heb beledigd, bied ik mijn excuses aan. Dat was nooit mijn bedoeling."
NOS Sport-hoofdredacteur Xander van der Wulp reageerde woensdag in Het Mediaforum op NPO Radio 1 op de verklaring van Rafael. "Goed dat hij zelf ook ziet dat hij deze signalen serieus moet nemen", zei hij.
Beluister in de video hieronder wat René van der Gijp van de 'grap' en de daar op volgende ophef vond:
