Terug
Reality
25 juni 2025, 11:29
Nog niet eerder heeft een seizoen van Ex on the Beach: Double Dutch voor zóveel online ophef gezorgd als het huidige seizoen, wat op MTV en Videoland te zien is. Van de ongefilterde, "pornografische" seksscènes tot de twijfelachtige leeftijdsgrens en de dubieuze "ethische grens" bij RTL: de Shownieuws-deskundigen bespreken al deze rep en roer uitbundig (zie video).
Eline de Ruig en Bram Moszkowicz vertellen dinsdagavond aan de desk "geschrokken" te zijn van de ongefilterde uitspraken en seksuele handelingen van de jonge deelnemers, die allemaal 18+ zijn, waarvan de jongste negentien. Eline legt het concept van het programma uit: deelnemers krijgen hun exen over de vloer, wat leidt tot ruzies, drama en heel veel ongefilterde intimiteiten. "Maar dan ook in groten getale. Dus gewoon met z'n vijven in een jacuzzi een orgie hebben, is er niets bij!", omschrijft Eline. "Veel kijkers reageerden ook met: 'Het lijkt wel of ik naar een pornofilm aan het kijken ben."
En toch is hier een grote doelgroep voor, duidt presentatrice Dyantha Brooks. "Er kijken heel veel mensen naar, maar je merkt wel dat die kijkers zich ook steeds meer zorgen maken over dit programma", reageert Eline. "Vooral ook omdat in februari Peter van der Vorst zich heeft uitgesproken over Temptation Island en toen heeft gezegd: 'Dit past niet meer bij de zender' (zie onderstaande video). Een vergelijkbaar programma, (...) dus waarom wél Ex on the Beach uitzenden?", vraagt ze zich af.
Tekst gaat hieronder verder.
Ophef terecht of onterecht?
Eline merkt wel een verschil op tussen (oud-)deelnemers van Temptation Island en van Ex on the Beach. "Bij Temptation Island zijn er echt héél veel mensen met psychologische klachten geweest, veel deelnemers die zich hebben uitgesproken dat ze er last van hebben gehad. Dat is bij Ex on the Beach veel minder het geval." Sterker nog, vervolgt Eline, velen zijn juist blij om hieraan mee te doen. "Die hebben bijvoorbeeld een OnlyFans-account of zijn influencer en die krijgen superveel bekendheid. Hoe meer fratsen je uithaalt, hoe populairder je wordt.
Shownieuws heeft ook gesproken met een aantal (ex-)deelnemers van het programma, waaronder Elodie en Ayleen, die zich eerder ook al uitsprak over dit heftige seizoen in onderstaande video. Volgens de dames wordt deze rel te veel opgeblazen en is de ophef overdreven, omdat er niets nieuws in voorkomt wat ook al niet in andere seizoenen te zien was, stellen ze. Realitymaakster en -schrijfster Thysia Huisman omschrijft de huidige staat van het programma echter als "manipulatief" en "niet meer van deze tijd".
Bram Moszkowicz
Tekst gaat hieronder verder.
MTV bemoeit zich ermee
Shownieuws-verslaggever Thom Goderie heeft ook met wat deelnemers gesproken (zie onderstaande video voor een overzicht van alle huidige deelnemers). "Omdat het allemaal zoveel commotie veroorzaakt, hebben ze vandaag alle deelnemers een bericht gestuurd dat ze niet op de media mogen reageren en dat alle communicatie verder loopt via de producent. Dus de producent voelt ook ergens wel dat er iets speelt", vertelt Thom.
MTV produceert het programma en Guido den Aantrekker vertelt aan de desk wat de reactie van de producent was op alle ophef: "Zij hebben toch wel wat maatregelen genomen inmiddels. Onder meer, en ik moet daar wel een beetje om lachen, een 'alcoholprotocol'. Wat inhoudt dat er voor vijf uur 's middags geen alcohol wordt geschonken en sterke drank pas ná het eten, om toch nog een bodempje te hebben." Eline vindt dit allemaal onzin, maar Guido vervolgt: "En ze hebben ook nog een psycholoog ingehuurd, die de mensen ook een beetje ter plekken begeleidt als het helemaal misgaat. Als je dat soort dingen al moet doen voor zo'n programma, dan weet je dat er al wat mis is."
Tekst gaat hieronder verder.
'Meedogenloos'
De deskundigen denken wel dat Ex on the Beach ondanks alle ophef nog wel een tijdje mee zal gaan. "Hier is een markt voor", aldus Guido. "Tv-producenten zijn wat dat betreft echt meedogenloos. Als er een centje mee te verdienen is of als het internationaal te verkopen is, dan gaan ze ervoor." Thom sluit zich hierbij aan: "Voor elke kandidaat is er een markt, want als jij spectaculair in het programma komt, betekent het meer Instagram-volgers, meer doorverwijzingen naar OnlyFans-pagina's en noem zo maar op, of boekingen bij feestjes."
Bram begrijpt wat de heren zeggen, maar stelt voorzichtig: "Ik vraag me af of ze goed kunnen overzien waar ze over tien jaar staan... (zie onderstaande video). Daar zit wel een zekere verantwoordelijkheid in voor de makers, vind ik." Eline is het daarmee eens: "Dat zie je dus bij Temptation Island, dat al die kandidaten daar zoveel last van hebben."
Headerfoto: MTV
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.